Prohledat tento blog

pondělí 2. října 2017

Štrúdl z křehkého těsta


Recept na tohle úžasně křehké těsto, jsem získala před rokem od svojí tety, manželky bráchy mýho táty. Přinesla nám tenkrát na chalupě ochutnat tak senzační štrúdl, že jsem si prostě o ten recept říct musela...
Super je, že ani není nijak těžkej. Jediný, co v současnosti může u tohohle receptu znamenat problém, je aktuální cena másla.
Když za námi o tomto posledním a prodlouženém zářijovém víkendu dorazil na svoji chalupu manželův strýc a přivezl s sebou jablka a ořechy, hned jsem se ptala: 
"Chceš z toho upíct štrúdl?" 
"No jasně."
"Mám supr recept od tety, ale potřebuju kostku másla a malou smetanu ke šlehání."
"Jó, já mám na zítra zamluvený čtyři za akční cenu..."
A tak jsem druhej den pekla...

 Vylouskali jsme štafetově misku ořechů... štafety se kromě mne účastnili strýc i náš druhorozeňák a chvíli se snažila i třetí... a mám pocit, že skoro polovina zúčastněných většinu z vylouskaného rovnou snědla.
Oloupala jsem a nastrouhala 7 větších jablek.
(Pokud budete chtít naplnit všechny tři štrúdly jablky a ne jeden z nich tvarohem, oloupejte těch větších jablek alespoň devět.)

 Na vál jsem nasypala asi půl kila hladké mouky, přidala na plátky nakrájené máslo, celé, tedy 250 g, a jednu malou smetanu ke šlehání v kelímku. Promíchala vidličkou a prohnětla, postupně jsem přidávala hladkou mouku, tak aby těsto nelepilo. 
Rozdělila jsem ho na tři díly.
Pak jsem je postupně vyválela na tenkou asi 0,3 až 0,5 cm vysokou placku (co nejvíc obdelníkového tvaru), a na střed prvních dvou jsem navršila vždy polovinu nastrouhaných jablek (ty jsem trochu vyždímala, aby z nich pak šťáva moc netekla), navrch pak posypala ořechy a osladila dvěma lžícemi cukru a dvojím přeložením zavinula.

 Třetí štrúdl jsem udělala s tvarohem... na náplň jsem rozmíchala jeden tvaroh z vaničky, jedno vejce a asi 4 lžíce moučkového cukru.

 Ořechy jsem stejně jako u jednoho z jablečných dala jen na půlku štrůúdlu, protože druhorozeňák měl po úterním zubařskym zákroku v puse čtyři bezva díry :-/

 Přeložit těsto z jedný strany...

...pak z druhý, a propícháme vidličkou,... bodancema navíc jsem si označila poloviny bez ořechů ;-).

Štrúdly přendáme na plech vyložený pečícím papírem a pečeme ve vyhřáté troubě na 180°C cca 35 až 45 minut do zlatohněda.

 Po upečení důkladně posypeme moučkovým cukrem přes sítko.

 Při krájení doporučuju rovnou kus sníst...

...To aby na vás vůbec zbylo ;-).
  

2 komentáře: