Prohledat tento blog

pátek 4. srpna 2017

"Děda Meruňka"... tři recepty inclusive

To nám tak v neděli v podvečer, tedy někdy mezi šestou a sedmou, někdo zazvonil u dveří...
Manžel šel otevřít a já zvědavě vykukovala za ním, kdo to jenom může být. Byl to jeden starší pán od nás z baráku a v rukách třímal košík meruněk... a že prej je nese nám... a my čuměli jako puci... a on že akorát ten košík potřebuje... tak jsem je běžela opatrně přesypat na kredenc, aby se moc nepotloukly... a jak jsem mu ho vracela a my mu děkovali, říkal ještě něco o tom, že je nás hodně... :-)

Tak jsem se pak smála, že s tolika dětma už asi vypadáme jako sociální případ... a vzpomněla si, jak kdysi, když mi bylo asi tak šest, jsme ťapkali s maminkou dolů Bělohorskou ulicí na jedno hřiště kousek za rozestavěným hotelem Pyramida... Nejmladší sestřička v kočárku, bráškové z jeho jedné strany, já jakožto nejstarší z druhé... a jak jsme tak šli, prošli jsme okolo pekařství, a z něj za náma po chvíli vyběhla paní a podávala mamince papírový pytlík plný voňavých a ještě teplých koláčků... :-)

Ale zpátky k meruňkám... Bylo jich hodně, takže asi čtvrtinu děti snědly v průběhu neděle, pondělka a úterka hezky čerstvý a z ostatních jsem celé parné pondělí pekla a dělala marmeládu jak vzteklá. A tak postupně vznikla meruňková bublanina, pak meruňkový koláč a na závěr i již zmiňovaná meruňková marmeláda.

 Meruňková bublanina



Na těsto: 500 g polohrubé mouky
150 g cukru krupice
150 g třtinového cukru
půl pytlíčku prášku do pečiva
promícháme

pak přidáme:  4 vejce
1 vaničku tvarohu
1 dcl oleje
1,5 dcl mléka

 
Dobře promícháme... na to je expert naše třetí ;-)

Vlijeme na vymazaný a vysypaný plech, rozetřeme a poklademe půlkama meruněk.

V misce si připravíme drobenku, my použili: 100 g hrubé mouky, 150 g třtinového cukru a asi 50 g másla.

Nasypeme na meruňky a pečeme ve vyhřáté troubě na 180°C skoro hodinu.

S kakaem z toho byl výborný druhý chod oběda ;-)


Meruňkový koláč

Nejprve uděláme koláčové těsto... z cca 250 g hladké mouky, 4 lžic krupicového cukru, 4 lžic moučkového cukru, lžičky kypřícího prášku, 100 g másla a jednoho vejce.

Když ten nejstarší zjistil, že prostředňáci míchaj a maminka je fotí, chtěl se zúčastnit taky ;-).

Těsto, jež vypadá jako lepivější linecké, vetřeme do vymazané formy...

... a poklademe osminkama meruněk.

V misce smícháme: velký jogurt, cca 380 g, pět lžic cukru, jedno vejce... 

... a sáček vanilkového pudinku.

Vzniklý krém nalejeme na meruňky a rozetřeme. A upečeme v předehřáté troubě na 180°C po dobu cca 45 minut.

Koláč zmizel během následujícího rána k snídani :-)


Meruňková marmeláda

Zbylých meruněk bylo po nakrájení skoro rovné kilo... tedy asi o dvacet gramů víc, než kilo. Ty jsem dala do hrnce spolu s půl kilovým balením želírovacího cukru 2:1.

Promíchala.

Přivedla k varu. Přidala pytlíček kyseliny citrónové, lžičku citronové kůry, a asi třetinu překrojeného vanilkového lusku, jehož vnitřky jsem do hrnce vydloubla špičkou nože. Asi čtvrt hodiny jsem za občasného míchání směs vařila. Pak jsem jí krátce rozmixovala tyčovým mixérem a nalila do připravených vymytých a vypařených skleniček. Nechala jsem je ještě asi deset minut stát vzhůru nohama...


A protože jsem přesvědčená, že nejen platí "Kdo dává, dostane...", ale že by mělo platit i že: Kdo dostává, měl by umět i dát... následovala v pondělí večer akce "najdi "dědu Meruňku""... neb jsme jaksi nevěděli, za kterými dveřmi onen soused, jež nás meruňkami obdaroval, bydlí. Tedy, asi tři čtvrtiny dveří v paneláku jsme vyloučili... ale pořád jich zbývalo dost. (I když manželův nejžhavější tip se ukázal jako ten spravný.)
Ukrojila jsem proto trochu koláče a trochu bublaniny a vyrazila s tím na výzvědy ke správci, který ale nebyl doma... naštěstí ta milá starší paní, co je vždycky tak hodná, zvlášť na naše holčičky, doma byla a věděla, jak se jmenuje a kde bydlí... "ten starší, hodně vysokej pán, co jezdívá na kole..." (jak jsem ho popsala) ...a tak se mise zdařila a povedlo se mi mu ještě jednou poděkovat kusem koláče, bublaniny, i skleničkou marmelády... na kteréžto pochoutky nám poskytl v podobě meruněk ten zásadní materiál ;-)



Žádné komentáře:

Okomentovat